Het samenwerkingsverband VO De Langstraat heeft een organisatiestructuur waarbij alle onderdelen elkaar versterken om het gezamenlijke doel te bereiken: een passende onderwijsplek voor elk kind, zo dicht mogelijk bij huis.
De Raad van Toezicht houdt integraal toezicht. Dat wil zeggen dat ze erop toeziet dat het samenwerkingsverband haar maatschappelijke opdracht (het bieden van passend onderwijs) voldoende waarmaken.
De leden:
Rooster van aftreden Raad van Toezicht SWV VO De Langstraat
Contourenschets rol- en taakverdeling Raad van Toezicht SWV VO De Langstraat
Je kunt contact opnemen met het toezichthoudend bestuur via het secretariaat van het samenwerkingsverband via 0416 – 760 770 of secretariaat@swvdelangstraat.nl.
De aangesloten schoolbesturen zijn vertegenwoordigd in de Deelnemersraad. Deze raad behartigt de belangen van de aangesloten scholen.
Inspraak
De Deelnemersraad heeft inspraak op het beleid van het samenwerkingsverband. Ze hebben hierbij inspraak op onder andere het ondersteuningsplan, de meerjarenbegroting en het toezichtkader.
Gevraagd en ongevraagd advies
De raad brengt ook gevraagd en ongevraagd (beleids)adviezen uit aan de directeur-bestuurder. Binnen de raad wisselen leden informatie en gedachten uit over het te voeren beleid.
De leden:
De ondersteuningscoördinator zorgt ervoor dat de praktische uitvoering van de onderwijsondersteuning voor leerlingen in een school geregeld is en houdt overzicht.
Spil tussen de school en samenwerkingsverband
De ondersteuningscoördinator is belangrijk voor een school. Bij deze persoon kun je aankloppen voor al je vragen over de ondersteuning aan leerlingen, de ondersteuningsstructuur en de samenwerking tussen scholen. De ondersteuningscoördinator vormt samen met de schooldirectie de spil tussen de school en het samenwerkingsverband. Samen zijn zij ook de gesprekspartners voor de adviescommissie toelaatbaarheid (ACT) en andere scholen.
De taken verschillen per school
De ondersteuningscoördinator voert uitsluitend de taken uit die de school zelf vastlegt. Dat kan een uitvoerende functie zijn of uitvoerende en coördinerende rol ineen. Dit verschilt dus per school. Ondersteuningscoördinatoren nemen deel aan het ondersteuningscoördinatorenoverleg dat vanuit het samenwerkingsverband wordt georganiseerd.
Contactgegevens ondersteuningscoördinatoren
De contactgegevens van de ondersteuningscoördinator vind je op de website van de desbetreffende school, bekijk hiervoor de pagina ‘scholen’.
De directeur-bestuurder voert het ondersteuningsplan uit, maar zij kan dit niet alleen. Dit doet zij in goed overleg met de directeuren van de scholen.
Ondersteuning afstemmen
De ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband moet aansluiten op de ondersteuning die op school aanwezig is en omgekeerd. Daarom dient het directeurenoverleg als adviesorgaan voor de directeur-bestuurder.
Van elkaar leren
De schooldirecteuren maken nadere afspraken met elkaar over de uitvoering van het ondersteuningsplan. Het directeurenoverleg is ook een plek waar scholen van elkaar kunnen leren en waar consultatie plaatsvindt.
Elk samenwerkingsverband heeft een eigen medezeggenschapsraad. Dit heet de ondersteuningsplanraad (OPR). De OPR bestaat voor de helft uit ouders en voor de helft uit personeelsleden van schoolbesturen. De leden zijn afgevaardigd door de medezeggenschapsraden van de scholen in het samenwerkingsverband. Lees hierover meer in het reglement ondersteuningsplanraad.
Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs
Suzanne Mulder – d’Oultremontcollege – ouder
Susanne van der Hijden – Dr. Moller college – personeel
Marloes van der Lee – De Overlaat – ouder
Stichting Willem van Oranje Scholengroep
Trudi Strijbis – Willem van Oranje College – ouder
Carin van de Water – Willem van Oranje College – ouder
Curio
Liza Edelbroek – Curio Prinsentuin – ouder
Remco van Kampen – Curio Prinsentuin – personeel (voorzitter OPR)
Stichting Onderwijscentrum Leijpark
Lenny Mallens – OC Leijpark – personeel
Stichting Biezonderwijs
Martijn Martens – De Kracht – personeel
De OPR beslist mee over het ondersteuningsplan dat eens per vier jaar wordt opgesteld. Zonder OPR-besluit kan dit plan niet worden vastgesteld en uitgevoerd. In het ondersteuningsplan beschrijft het samenwerkingsverband welke ambities ze nastreeft in de komende periode om de ondersteuning voor leerlingen nog beter vorm te geven.
Bekijk het ondersteuningsplan