Passend onderwijs is bedoeld voor alle kinderen die extra hulp nodig hebben bij het leren op school. Er zijn afspraken gemaakt over de ondersteuning die scholen bieden, dit heet basisondersteuning. Is dit niet voldoende? Dan kan extra hulp nodig zijn.
Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor de hulp op school niet voldoende is voor een leerling. Het kan zijn dat een leerling:
PASSEND ONDERWIJS KAN ZIJN:
‘Als leraar in groep 7 ben ik nauw betrokken bij mijn leerlingen. Ik zag al snel dat een leerling in mijn klas steeds meer moeite had met concentreren en zich steeds meer terugtrok. Hierover ben ik met hem, zijn ouders en de IB-er in gesprek gegaan. Door in te spelen op zijn behoeften aan meer rust en coaching te organiseren voor sociale vaardigheden voelt hij zich veel beter.´
Een kind met visuele problemen (cluster 1) kan voor ondersteuning bij Visio of Bartimeus terecht. Voor een kind met gehoorproblemen of een taalontwikkelingsstoornis (cluster 2) is Auris de ondersteunende partij. Deze organisaties vallen niet onder passend onderwijs. Zij vallen dus niet onder verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband. Wel proberen we samen te werken waar mogelijk.
‘In mijn groep 5 klas zag ik een meisje dat steeds minder ging lachen, minder mee deed met activiteiten en steeds meer moeite had met het schoolwerk. Via de IB-er en in overleg met ouders is deze leerling getest op IQ en autisme. Hieruit kwam naar voren dat ze autisme heeft. Een overstap naar de SBO school in de buurt was een goede keuze, ze voelt zich daar heel fijn en heeft het ontzettend naar haar zin.’