Masterclass

Masterclass 28. SeptemberSep. 2022

Deze masterclass gaat over meervoudige intelligentie, een theorie van Howard Gardner. Door de een geprezen en door de ander volop bekritiseerd. Waar staat deze theorie voor, wat zijn inderdaad de risico’s, maar vooral wat levert het ons op in ons dagelijks werk met kinderen die iets “anders” nodig hebben dan het onderwijssysteem vaak biedt.

In deze masterclass staan we stil bij het herkennen van de 8 talenten, het in beeld brengen van sterke en zwakke kanten en vervolgens de vertaling naar de praktijk. Hoe kunnen we kinderen uitdagen om vanuit hun kracht te werken aan hun volledige ontwikkeling. Wat vraagt dit van een leerkracht, van een begeleider? Welke rollen heeft hij of zij dan tot zijn of haar beschikking?

Naast een theoretisch kader biedt deze masterclass instrumenten, talloze voorbeelden en praktische handvatten om direct mee aan de slag te kunnen. Het wordt niet alleen luisteren, maar vooral ook uitwisselen en zelf aan de slag zodat je met een kant-en-klaar zelf ontwikkeld product terug gaat naar de praktijk van alledag.

Marco Bastmeijer

… heeft jarenlang in het basisonderwijs gewerkt als leerkracht, IB-er en directeur. Als nascholer heeft hij vele cursussen ontwikkeld en gegeven aan IB-ers en directies. Tijdens zijn loopbaan maakte hij een groot deel van zijn lesmateriaal zelf, omdat een methode naar zijn idee niet tegemoet komt aan de verschillen tussen kinderen. Al deze producten zijn terug te vinden in “VierKeerWijzer” (zie www.vierkeerwijzer.nl), een werkwijze voor het basisonderwijs waarbij kinderen binnen wereldoriëntatie vanuit hun eigen talent mogen leren en waarbij de leerkracht vanuit diverse rollen begeleider mag zijn. Zo’n 15 jaar geleden is Bastmeijer met het maatwerktraject VierKeerWijzer op scholen gestart. Dit model wordt nu op zo’n 300 scholen toegepast en maakt het mogelijk om als leerkracht te differentiëren en vooral tijd te hebben voor het individuele kind. Geen kind is immers hetzelfde en ieder verdient volop onze aandacht!

Aanmelden
Graag ontvangen we uiterlijk vrijdag 16 september 2022 je aanmelding. Je kunt je gegevens doorgeven via deze link. Je hoort binnen één week of je deel kunt nemen. Er volgt ook een melding als je op de reservelijst staat of als de masterclass vol zit. Dus houd je mailbox in de gaten. Je krijgt altijd binnen één week een melding. Check ook je Spam! Mocht je geen reactie ontvangen, neem dan contact op met het secretariaat (secretariaat@samenwerkingsverbandlha.nl of 0416-760770).

Serie Masterclasses
Deze masterclass is de eerste van de twee masterclasses die het SWV dit schooljaar – in samenspraak met scholen en externen – organiseert. Reserveer de data alvast in je agenda!

• 28-09-2022
  • Schedule
  • Guests
  • Attendance