Ouders

U wilt uiteraard dat uw kind het allerbeste onderwijs krijgt. Het is de verantwoordelijkheid van de school om daarvoor te zorgen. De school doet dit in overleg met u, zodat u kunt meedenken over een passende plek voor uw kind.

Extra ondersteuning nodig?
Heeft uw kind extra ondersteuning nodig? Dan stelt de school -na overleg met u- een ontwikkelingsperspectief op. Hierin staat precies welke onderwijsdoelen uw kind zal kunnen halen en welke stappen de school daarin zet.

Passend onderwijs voor elke leerling
Het samenwerkingsverband zorgt er samen met de schoolbesturen voor dat alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plaats krijgen. Dit doen we op 4 manieren:

1. Schoolbesturen krijgen middelen om de basisondersteuning te versterken. Zo kunnen zij beter tegemoetkomen aan de specifieke wensen van leerlingen. Met de middelen kunnen zij ook leernetwerken organiseren. Dat wil zeggen dat leerkrachten, scholen en schoolbesturen van en met elkaar leren en zich samen inzetten voor optimaal onderwijs.
  2. Schoolbesturen krijgen geld voor deskundigheidsbevordering. Er is een bedrag van 50 euro per leerling voor versterken van expertise via netwerken.
  3. Besturen krijgen geld voor extra ondersteuning. Bijvoorbeeld via ambulant begeleiders die met scholen meekijken naar welke aanpassingen voor een leerling nodig zijn en hoe deze in de groep te nemen zijn. Ook kunnen schoolbesturen de extra ondersteuning voor een leerling bekostigen.
  4. Scholen kunnen bij ons samenwerkingsverband terecht voor een arrangement of toelaatbaarheidsverklaring. Dankzij een arrangement kunnen scholen extra begeleiding mogelijk maken voor leerlingen, zodat toch passend onderwijs mogelijk is. Deze extra begeleiding kent echter grenzen in hoeveelheid tijd en mogelijkheden. Daarom kan het soms beter zijn om een toelaatbaarheidsverklaring af te geven.